Reaktīvā mašīna

Situācijas apraksts

Ikvienam no mums patīk, ja varam ātri aizkļūt līdz savam galamērķim vai arī ātrāk paveikt kādu darbību. Lielāks ātrums mums palīdz ietaupīt laiku, palielināt darba efektivitāti un paplašina iespējas cilvēkiem komunicēt savā starpā. Ātrākās mašīnas ar iekšdedzes dzinēju spēj pārsniegt pat ātrumu        400 km/h, piemēram, Bugatti Veron. Toties mašīna ar reaktīvo Thrust SSC dzinēju spēj pārsniegt pat 3 reizes lielāku ātrumu jeb 1200 km/h. Mašīna ar reaktīvo dzinēju ir vienīgais virszemes transportlīdzeklis, kurš spēj pārsniegt skaņas ātrumu. 

Pētāmā problēma

kas ietekmē mašīnas paātrinājumu?

Mašīnas sastāvdaļas

Mašīna sastāv no 3 sastāvdaļām: korpusa, ritošās daļas un dzinēja.

1.      Mašīnas korpusa veidošanai izmanto izturīgu materiālu – kartonu, koka plāksni, kārbu, plastmasas pudeli u.c.

2.      Mašīnas ritošajai daļai izmanto:

a.      4 apaļus priekšmetus riteņiem – mazus vai lielus pudeļu korķīšus, metāla vāciņus u.c.;

b.      2 riteņu asīm – koka irbulīšus, metāla stienīšus u.c.;

c.      2 riteņu balstu asīm – kokteiļa salmiņus u.c.

3.      Dzinējam izmanto gumijas balonu un izpūtējam jebkāda materiāla cietu caurulīti.

Mašīnas būvēšanas gaitā, iespējams, vajadzēs šķēres, līmlenti, līmi, plastilīnu, īlenu vai naglu ar āmuru, nazi un  šķiltavas. Mašīnas būvniecībai var izmantot gan minētos, gan arī jebkurus citus pašu izvēlētus materiālus. Galvenais, lai mašīnas dzinēja princips paliek nemainīgs.

Darba gaita

1.      Izvēlies mašīnas korpusu, kura izmēri nav lielāki par 10 cm platumā un 30 cm garumā.

2.      Sagatavo riteņus – katra riteņa centrā ar īlenu vai naglu un āmuru izdur caurumiņu, kurā var iespraust riteņa asi, lai tā stingri turētos. Riteņi drīkst būt dažādi pa pāriem, piemēram, priekšā mazāki riteņi nekā aizmugurē un otrādi.

3.      Riteņu asīm ir jābūt garākām par mašīnas korpusa platumu.

4.      Riteņu balstus asīm nogriez vajadzīgajā garumā un ar līmlenti pielīmē pie korpusa apakšējās daļas. Riteņu asis ievieto balstos un asīm pievieno riteņus. Tagad mašīnai vajadzētu labi ripot!

5.      Savieno dzinēju ar izpūtēju, lai no balona gaiss plūstu tikai caur izpūtēju. Savienojuma vietu stingri notin ar līmlenti.

6.      Korpusa aizmugurē piestiprini izpūtēju, bet pašu balonu pie korpusa nepiestiprini. Ja korpusu veido no plastmasas pudeles, tad ar nazi ir nepieciešams izgriezt caurumu aizmugurē, lai būtu vieta, kur izbīdīt izpūtēju, un caurumu korpusa augšpusē, lai korpuss netraucētu balona uzpūšanai.  

7.      Caur izpūtēju uzpūt balonu un ar pirkstu aiztaisi izpūtēju ciet. Mašīnu novieto uz virsmas un palaid vaļā, lai tā brauc.

Dari pats!

izpēti, kas ietekmē mašīnas paātrinājumu! Izdomā veidu, kā noteikt mašīnas paātrinājumu! Pēc pirmā modeļa izveides un darbināšanas izvirzi hipotēzi, kura atbild uz jautājumu: kas mašīnā ir jānomaina, lai mašīnas paātrinājums kļūtu lielāks? Izveido otru mašīnas modeli un pārbaudi, vai tava hipotēze apstiprinās!

Nofilmē savu darba procesu, iegūtos rezultātus un secinājumus.

Izveidoto video nosauc reaktivaisauto_vards.uzvards un nosūti uz info@fizmix.lv

vai

Nofotografēsavu darba procesu un iegūtos rezultātus! Izveido Word dokumentu, kurā ievieto labākos attēlus ar skaidrojumiem, apraksti darbā iegūtos rezultātus un secinājumus!

Izveidoto rakstu nosauc reaktivaisauto_vards.uzvards un nosūti uz info@fizmix.lv

Skaties video:

Pārbaudi savas zināšanas un aizpildi testu par ātrumu un paātrinājumu ŠEIT