Spirta dzinēja mašīna

Situācijas apraksts

Jaunieši bieži vien apbrīno ātrākās mašīnas, kas 100 km/h lielu ātrumu spēj sasniegt dažu sekunžu laikā. Šo mašīnu paātrinājumu un ātrumu ietekmē dažādi faktori, kā piemēram, dzinēja veids un jauda. 2014. gadā Hennessey Venom GT dzinējs ar 1244 zirgspēkiem ir kļuvis par 4 km/h ātrāks nekā Bugatti Veyron Super Sport ar 1200 zirgspēkiem. Bet, aizvietojot ierasto iekšdedzes dzinēju ar reaktīvo dzinēju, mašīnas ātrums un paātrinājums mainās vairākkārt. Piemēram, Bloodhound SSC ar Rolls-Royce EJ200 reaktīvo dzinēju, kuru parasti izmanto Eurofighter Typhoon kaujas lidmašīnās, plānotā jauda ir 135000 zirgspēku, maksimālais ātrums 1609 km/h ar maksimālo paātrinājumu ap 20 m/s2.

Pētāmā problēma

Kā iegūt vislielāko mašīnas paātrinājumu?

Darba piederumi un mašīnas sastāvdaļas

Mašīna sastāv no 3 sastāvdaļām: korpuss, ritošā daļa un dzinējs.

1. Mašīnas korpusam izmanto izturīga putuplasta plāksni 10 x 20 cm.

2. Ritošai daļai izmanto 4 pudeļu korķīšus kā riteņus, 2 koka irbulīšus kā riteņu asis, 2 kokteiļa salmiņus kā riteņu balstus asīm.

3. Dzinējam izmanto tīru un sausu plastmasas pudeli, tilpums 0,5 – 2 l.

Mašīnas būvēšanai un darbināšanai vajadzēs šķēres, nazi, mērlenti, līmlenti, urbi, karsto līmi, etilspirtu, pipeti vai šļirci, garās šķiltavas, aizsargbrilles, karstumizturīgus cimdus.

Darba gaita

1. Izgriez mašīnas korpusu 10 x 20 cm no cieta putuplasta plāksnes.

2. Pie korpusa ar līmlenti pielīmē 2 salmiņus, kuros pēc tam varēs ievietot koka irbulīšus.

3. 4 pudeļu korķīšos centrā izurb 3 mm caurumiņus. Pudeļu korķīši būs mašīnas riteņi.

4. Uz koka iesmiņa uzliec vienu riteni. Koka irbulīti ieliec salmiņā, kurš ir piestiprināts pie korpusa. Koka irbulīša otrā galā uzliec otru riteni. Abus riteņus piestiprini pie irbulīša ar karsto līmi un ļauj līmei atdzist. Līmē riteņus tikai no ārpuses, jo līme var salīmēt koka irbulīti un salmiņu, un tad mašīna neripos!

5. Atkārto iepriekšējā punktā aprakstīto darbību ar otru riteņu pāri! Tagad mašīnai vajadzētu viegli ripot.

6. Plastmasas pudeli nostiprini uz korpusa ar līmlenti. Nostiprinātā pudele būs mašīnas reaktīvais dzinējs. Vēlams pudeli pie korpusa piestiprināt ļoti stingri.

7. Plastmasas pudeles korķī izurb 4–16 mm lielu caurumu. Izurbtais caurums būs reaktīvā dzinēja sprausla. Korķi ar urbumu uzskrūvē pudelei.

8. Plastmasas pudelē ielej nedaudz tīra spirta. Ja pudeles tilpums 1,5 l, tad pudelē ar pipeti vai šļirci ielej 2–3 ml spirta. Tad saskalini pudeles sienas, lai pudelē esošais gaiss piepildītos ar spirta tvaikiem. Vienu pilienu spirta uzpilini pudeles korķī izurbtajam caurumam.

9. Mašīnu novieto uz starta. Reaktīvā dzinēja sprausla ir vērsta uz aizmuguri. Aiz mašīnas 1 m attālumā nedrīkst atrasties citi priekšmeti vai stāvēt cilvēki!

10. Uzvelc aizsargbrilles un karstumizturīgus cimdus. Vienmēr nostājies mašīnai pie sāniem, lai no sprauslas nākošā liesma neaizskar tevi. Aizdedzini garās šķiltavas un tuvini liesmu dzinēja sprauslai.

11. Pēc brauciena no dzinēja noskrūvē korķi un, vairākas reizes saspiežot pudeli, izvēdini tajā esošo ogļskābo gāzi. Labai vēdināšanai vēlam pudeli turēt horizontāli un saspiest vismaz 25 reizes.

12. Nākamam braucienam atkārto 8., 9. un 10 punktu. Ja mašīnā spirts sadeg lēnām, tad vēdināšana ir jāveic cītīgāk!

Domā un dari pats!

Kā dzinēja jeb pudeles tilpums ietekmē mašīnas paātrinājumu?

Kā dzinēja sprauslas lielums ietekmē mašīnas paātrinājumu?

Nofilmē savu darba procesu, iegūtos rezultātus un secinājumus.

Skaties video