Peļu slazdi kustība jeb peļu slazda mašīna

Situācijas apraksts

Lai automašīna brauktu, tā sākumā ir jāpiepilda ar degvielu. Fiziķis teiktu: sākumā mašīnai ir jāpiešķir potenciālā enerģija, piemēram, mašīnā ielejot degvielu, lai no tās varētu iegūt kinētisko enerģiju. Šī doma ir rosinājusi daudzus pētniekus meklēt, kā izveidot iekārtu, kas spētu braukt pati. Salīdzinoši nesen izgudrotais iekšdedzes dzinējs pasaulē ir ienesis milzīgas izmaiņas. Bet mūsdienās arvien vairāk tiek eksperimentēts, kā citādāk būtu iespējams darbināt mašīnu, piemēram, ar elektrību vai saspiesto gaisu. Kā ir iespējams izveidot auto modeli, kas pats brauc, neizmantojot iekšdedzes dzinēju un elektrību?

Pētāmā problēma

Kā panākt, lai auto modelis ar peļu slazdu kā dzinēju spētu aizbraukt pēc iespējas tālāk?

Darba piederumi

Peļu slazds, kartons, šķēres, līmlente, 4 CD vai citi 4 apaļi priekšmeti riteņiem, trīs savilcēji, dāvanu lente vai aukliņa, 3 koka iesmiņi, 1 kokteiļa salmiņš, zīmulis, knaibles metāla griešanai.

Darba gaita

1. No peļu slazda noņem metāla sviru, kuru parasti izmanto metāla rāmīša turēšanai.

2. Pie peļu slazda metāla rāmīša piestiprina koka iesmiņu ar 2 savilcējiem. Papildus tam iesmiņu pie metāla stienīša piestiprina ar līmlenti.

3. No bieza kartona izgriež taisnstūrveida plāksni, kas būs auto modeļa korpuss. Tā platums un garums ir apmēram 10 cm un 20 cm. Vēlams, lai mašīnas modeļa pamatnes platums un garums būtu vismaz 2 reizes lielāki nekā peļu slazdam.

4. Uz auto modeļa korpusa aizmugures tieši pa vidu uzzīmē vienādsānu trijstūri, kura divas virsotnes atrodas uz pašas plāksnes malas un trešā virsotne atrodas uz plāksnes viduslīnijas. Uzzīmētā trijstūra malu garumi ir apmēram 3 – 5 cm. Uzzīmēto trijstūri izgriež.

5. Uz auto modeļa korpusa priekšpuses novieto peļu slazdu tā, lai koka iesmiņš, atliecot to līdz galam, šķērso trijstūra vidu. Peļu slazdu piestiprina ar līmlenti un savilcējiem tā, lai tas stingri un nekustīgi turētos pie auto modeļa korpusa.

6. No koka iesmiņiem izveido 2 riteņu asis.

7. No metāla stieplītes izgatavo stiprinājumu dzinēja aukliņai. Taisnai metāla stieplītei, kuras garums ir apmēram 3 cm,  noloka galā nelielu āķīti. Ar līmlenti piestiprina metāla stieplīti ar āķīti tieši pa vidu pie aizmugurējās riteņa ass.

8. No salmiņa izveido 4 riteņu ass stiprinājumus un pielīmē ar līmlenti automodeļa priekšpusē un aizmugurē. Pirms līmē aizmugurējās riteņa ass otro stiprinājumu, tajā ieliek iepriekš izveidoto riteņa asi ar metāla stieplīti.

9. Uz riteņu asīm uzliek 4 riteņus. Riteņus var veidot no jebkāda materiāla.

10. Ja riteņus veido no CD matricām, tad riteņu izgatavošanai var izmantot šādu piemēru. No kartona izgriež 8 vienāda lieluma apļus, kuri ir lielāki nekā CD diska iekšējais caurums. Kartona apļus ar līmlenti pielīmē virs diska cauruma katrā pusē pa vienam. Uzlīmētajos kartona apļos pa vidu izdur nelielu caurumiņu, kas ir mazāks par riteņa ass diametru. Pēc tam izveidotos riteņus pievieno auto modeļa riteņa asīm.

11. Savieno riteņu aizmugurējo asi ar peļu slazda dzinēju. Nomēra lenti vai auklu, kas ir nedaudz garāka nekā auto modeļa garums. Vienu lentes galu pielīmē pie iesma, kurš ir piestiprināts pie peļu slazda, bet otrā galā izveido cilpu, kuru aizāķē aiz izveidotā āķīša uz aizmugurējās riteņu ass.

12. Mašīna ir izveidota! Griež aizmugurējos riteņus tā, lai auklu uztītu uz aizmugurējās ass. Auklu uztin tik tālu, līdz koka iesmiņš no peļu slazda pilnībā pietuvinās auto modeļa pamatnei. Tagad mašīna ir gatava braucienam!

Domā un dari pats!

1. Pārbaudi, kā mašīna brauc, un izmēri attālumu, kuru spēj veikt izveidotais auto modelis.

2. Izdomā, ko vajadzētu mainīt modeļa konstrukcijā, lai auto modelis spētu aizbraukt vēl tālāk. Veic nepieciešamās izmaiņas modeļa konstrukcijā un pārbaudi savu pieņēmumu eksperimentāli.

Skaties video: